home  motor  |  camper  |  camperplaatsen  |  vakantie  |  korte trips  |  Garmin  |  links  |  last changes  |  zoeken

Herfst break 2010 noord Duitsland

Vrijdag 29.10.2010:

Nu in de periode dat het overdag vroeg donker is, het guur en regenachtig wordt, de bladeren beginnen te vallen en dat vele mensen het liefste 's avonds bij het warme haardvuur zitten, stond onze kleine herfstvakantie naar Noord Duitsland gepland. Niet de meest ideale omstandigheden om te reizen, maar anderzijds heeft ieder jaargetijde zijn charme en dus ook de herfst. Om verzekerd te zijn van internet tijdens onze trip was de eerste stop bij de Aldi in Tuddern. We moesten het beltegoed van onze Aldi Talk opwaarderen. We hadden reeds tijdens onze vakantie ervaren, dat mobiel internet een gemak was, ook al was dit meestal veel langzamer dan het internet van thuis.
De opwaardering van de kaart lukte niet erg en het resultaat was dat de sim kaart geblokkeerd werd. Na enkele keren minuten vruchteloos gewacht te hebben om telefonisch in contact te komen met de helpdesk om de SIM kaart te deblokkeren werd er gekozen voor het goedkopere alternatief: een nieuwe simkaart: kosten 2.50 euro, indien je het 10 euro gratis beltegoed van de aankoopprijs aftrekt.
Gevolg was wel dat we veel tijd verloren hadden en nu het grootste gedeelte van onze reis naar de camperplaats in Hoch Elten in het donker moesten afleggen. Zoals gewoonlijk verliep de route grotendeels binnendoor, afzijdig van de autoweg. Tegen achten in de avond kwamen we op de mobilhomeplaats van Emmerich, Hoch Elten aan.

Info camperplaats Hoch Elten

klik hier voor meer foto's van Hoch Elten
voor meer foto's van Hoch Elten klik op foto

De route op 29 oktober 2010

klik hier voor rit op Google maps

Zaterdag 30.10.2010:

Na een goede nachtrust werden we 'smorgens uitgerust wakker. Onze buren met de Hymer waren Friezen. Ze waren op de terugweg van een klein weekje Moezel. Op deze overnachtingsplaats waren ze al meerdere keren geweest en het was voor hun een min of meer verplichte tussenstop naar huis.
Vanaf de MH tot de St Vituskerk is het niet ver. Deze duizendjarige kerk is reeds diverse malen verwoest en daarna weer herbouwd. De laatste keer is ze wel kleiner herbouwd dan ze oorspronkelijk geweest is. Het 60 meter lange schip was duidelijk ingekort. In de buurt van de kerk wandelend vallen twee grote granieten zuilen op, die een rol spelen in het vormen van een geografisch prisma tussen kunstwerken en landschapselementen in het panorama naar het Rijndal. Oorspronkelijk stammen deze 16 ton zware en 6.80 meter lange stenen uit zuid Noorwegen. Ooit meegevoerd door het ijs van de ijstijd.
We vertrokken richting Bad Bentheim. Onderweg konden we achter de panoramaruit genieten van de herfstkleuren, de boerderijen en de landschappen van de Achterhoek. Af en toe regende het. Gelukkig was erg weinig verkeer, want de (land)weggetjes waren vaker niet veel breder dan de 2.20m van de Hymer.
Zonder figuurlijke kleerscheuren of krassen op de MH arriveerden we bij de overnachtingsplaats in het Schlosspark van Bad Bentheim.

Info over Bad Bentheim en camperplaats

Klik hier voor meer foto's vanBad Bentheim
voor meer foto's van Bad Bentheim klik op foto

De route op 30 oktober 2010

Zondag 31.10.2010:

De eerste dag van de wintertijd. In de afgelopen nacht was de klok teruggezet en konden we iets langer in bed blijven liggen. Het was een natte bedoeling deze morgen en daarmee verviel ook het geplande bezoek aan het kasteel. De rondleiding zou om 11:00h beginnen. De gehele dag zou het weer zo blijven: net wel, net niet regenen. De route binnendoor naar onze volgende bestemming was fantastisch. Hierop had zelfs het miezerige weer geen invloed. We arriveerden in de middag op de camperplaats in Wildeshausen. Het dorpje zelf is niet zo interessant hadden we gelezen op internet en we deden ook niet echt de moeite om te zien of dat inderdaad zo was. Binnen in de camper was het warm bij de goed brandende kachel. We hadden stroom en vele films in voorraad en dat kan ook een leuk tijdverdrijf zijn wanneer de weersomsandigheden niet geheel willen meewerken.

Info over camperplaats Wildeshausen

Onderweg naar Wildeshausen
voor meer foto's van die dag klik op foto

De route op 31 oktober 2010

Maandag 01.11.2010

Ook in de morgen regende het. Voor vertrek werd de vidange verzorgd. Er volgde een reis richting Zeven. Op bezoek bij onze zoon en schoondochter. Bij zijn huis zouden we deze en de volgende nacht overnachten. Een van de betere camperplaatsen, waarvan we de coördinaten voor ons zelf houden :-)

De route op 1 november 2010

Dinsdag 02.11.2010:

Nog steeds op bezoek bij zoon en schoondochter, dus behalve dat het gezellig en aangenaam was is er weinig openbaar te maken over deze dag.

Woensdag 03.11.2010:

We gingen in Bremervörde bij de Expert dealer de nieuwe kaartlezer omruilen die we de dag ervoor gekocht hadden. Hij was reeds defect. Een goede zaak want er kon zonder meer omgeruild worden.
Door wegwerkzaamheden was de doorgaande weg afgesloten en konden we niet de beoogde tunnel onder de Weser nemen. In plaats daarvan moesten we het veel zuiderlijk gelegen veer nemen. De overtocht nam enkele minuten in beslag en 7.40 euro lichter stonden we aan de overkant. Landschappelijk was er toch wel een groot verschil tussen het Ost Friesland waar we nu in reden en het gebied van waaruit we deze morgen gestart waren. Deed hier veel platter aan, met minder bos en rechtere wegen.
We vonden onderdak bij de camperplaats van de Hymerdealer in Oldenburg. Een brand een jaartje terug had de oude zaak in de as gelegd, maar deze is weer terug opgebouwd. Voor een filmpje van het gebeurde zie hier. Gelukkig is er ook bij de herbouw weer aan de camperaars gedacht, want overnachtingsplaats en stroom waren gratis. Ik maakte een fietstocht naar Oldenburg. Het centrum lag verderaf dan gedacht en volgens info gelezen. Het was te laat in de middag om daar foto's te nemen. De stad was ook te groot om naar mijn maatstaven echt gezellig te zijn. Er volgde een rustige nacht, ondanks de drukke verkeersweg, die even verderop lag. De verkeerintensiteit was in de nacht gelukkig ook aanzienlijk minder.

Klik voor meer foto's van deze dag
voor meer foto;s van die dag klik op foto

De route op 3 november 2010

Donderdag 04.11.2010

Het minste wat je terug kan doen voor een gratis overnachting is een kijkje nemen in de winkel van de beheerder van de camperplaats. De getoonde campers lagen niet binnen ons besteedbaar budget. We zijn nl.  bezig met het sparen van ons tweede miljoen. Het eerste is... niet gelukt :-(
De overnachting is uiteindelijk toch betaald geworden, want er werden door ons in deze Hymer zaak meerdere materialen gekocht, welke we zelfs bij de Wit in Schijndel niet konden krijgen. Voorts viel het op dat er grote prijsverschillen -zowel positieve als negatieve- waren voor materialen, welke we eerder hadden gezien bij andere camperzaken. Vergelijken blijft dus noodzakelijk.  Hymer en dus ook Fassbender heeft spuitbussen voor behandeling en ademende verzegeling van de houten bodem. Weer een "onaangenaam" klusje erbij voor de komende maanden.
We gingen via kleine wegen door naar onze volgende bestemming. Landschappelijk een waar genot, ondanks het weer en ondanks de tegenwerking door verschillen tussen het kaartmateriaal van onze Garmin en de daadwerkelijk verlegde nieuwe weg en kruisingen. We hebben dus enkele rondjes extra moeten rijden. In de middag komen we aan bij de camperplaats bij het kasteel van Fürstenau. Het kasteel wordt ook gebruikt door de gemeentelijke instanties. We moesten ons daar aanmelden bij het Anmelde buro. Ik heb twee keer geprobeerd, maar er was twee keer een rij van wachtenden voor mij, die voor een andere reden gebruik maakten van dat buro. Ook de MH parkeerplaats werd gebruikt voor het parkeren van andere auto's. Maar swat, de parkeerplaats stond geheel vol met auto's van gemeente dienaren en mensen, die hier bij de gemeente iets moesten regelen. Zodra de MH plaats vacant kwam heb ik de Hymer er neergezet. De stroomkast stond open en ik sloot de stroomkabel hierop aan. Wij waren voorzien van electriciteit!
In de avond hebben we de regen en de nodige wind getrotseerd en zijn we naar de markt in het stadje gelopen. Daar hebben we bij hotel Stratmann voortreffelijk gegeten, een echte aanrader. Bij terugkomst was de parkeerplaats op de grote hoeveelheden herfstbladeren na, totaal leeg. Er volgde een rustige "winderige" nacht.

Meer info over Fürstenau en de camperplaats

Klik hier voor meer foto's van Fürstenau
voor meer foto's van Fürstenau klik op foto

De route op 4 november 2010

Klik hier voor rit op Goolge maps

Vrijdag 05.11.2010:

In de vroege morgen de derde poging om te betalen bij de gemeente ambtenaren. Ik had succes. Mevrouw Richter, die normaal deze zaken behandelde was ziek. Enkele kantoren, buro's en instanties verder kon ik mijn twee euro voor de stroom kwijt, zodat "alles seine Richtigkeit hat". Er ontstond enige verwondering over het feit dat de electriciteisbox openstond. Dit werd ogenblikkelijk in mijn bijzijn door de dienstdoende gemeentambtenaar hersteld. We hadden gisteren dus met de stroomaansluiting zonder aanmelding geluk gehad. Of was ons een andere "vandaal" voorgeweest, die ook stroom nodig heeft gehad en de kast op oneigenlijke wijze eerder had geopend. Een muntstroommeter zou voor alle partijen handiger zijn.
Vlak voor ons vertrek zag de parkeerplaats er weer ordentelijk -vrij van herfstbladeren - uit, maar daarvoor in de plaats was deze wel weer volzet met auto's. De MH plaats die wij bezet hadden zou dra weer ingenomen worden. Ik vrees dat dit gebeurd is door iemand, die niet tot de beoogde doelgroep voor deze specifieke plaats behoorde.
Onderweg richting Nederland hadden we veel regen. Met de brandstof haalden we het tot in Winterwijk. Diesel is een heftig stuk goedkoper in Nederland.  Bij Obelink de kampeerartikelenwinkel in Winterswijk werd de behaalde winst weer breed uitgegeven. We kochten o.a. twee nieuwe Crespo campeerstoelen AL237 met de nodige attributen. Deze stonden al langer op ons verlanglijstje. In Duitsland hadden we beschikking over internet en dus reden we daarom door naar Bocholt. Nee, ditmaal niet naar het zwemparadijs Bahia waar we al vaker waren geweest, maar naar de camperplaats bij het textielmuseum.
We hadden daar geen stroom, want alle aanwezige aansluitingen waren reeds eerder volzet.

Camperplaats Bocholt bij textielmuseum

Klik hier voor meer foto´s van Bocholt
voor meer foto's van Bocholt klik op foto

De route op 5 novenber 2010

Zaterdag 06.11.2010:

Het grasveld, waarop we stonden was erg drassig geworden. Het heeft de gehele avond en de nacht aan een stuk geregend. Vanwege het nog steeds slechte weer besloten we niet naar Bahia te gaan om even te zwemmen maar om meteen door te rijden naar de dochter, schoonzoon en kleinkinderen in Nijmegen. We verbleven daar enige uren en zijn daarna via de kortste omweg teruggereden naar huis. Dat was door wegwerkzaamheden met afgesloten doorgaande wegen tot gevolg moeilijker dan verwacht. Heel even zagen we tijdens deze rit iets wat we de laatste dagen niet meer gezien hadden: een bleek zonnetje. Enige minuten erna moesten we weer de ruitewissers bedienen om een beetje zicht te krijgen, maar dat hoort zo in dit jaargetijde......
Enfin, alles bij elkaar genomen was het een leuke vakantie. Zo weinig foto's tijdens een vakantie heb ik in het digitale foto tijdperk nog niet gemaakt. Vele foto's waren onderbelicht of bewogen. Meestal te wijten was aan de slechte lichtomstandigheden overdag. Nog een goede reden om over te stappen naar een lichtgevoeligere spiegelreflex. Alleen moeten we een beetje doorsparen daarvoor, dus ik vrees dat het sparen van ons tweede miljoen ook niet gaat lukken. Gezondheid is belangrijker :-)