home  |  vakantie overzicht |   korte trips overzicht | camperplaatsen overzicht

Herfst vakantie 2011 Elzas, Frankrijk

Maandag 10.10.2011:

Na enkele familiale verplichtingen in het weekend konden we de camper pas vroeg in deze maandagochtend inruimen voor een trip, welke uiteindelijk zou leiden naar de Elzas. De bestemming was tot enkele dagen ervoor nog niet bekend en sterk afhankelijk van de weersverwachting. Noord Frankrijk aan de zee was een andere opties, maar dit ging vanwege het minder verwachte weer niet door. We hadden daar graag heen gewild, want dit gebied is min of meer een blinde vlek voor ons. Doorslag gaf ook, dat we de reis niet alleen hoefden te maken, maar dat we voor een groot gedeelte van onze trip vergezeld zouden worden door een ander stel campeurs. Door de tijdsdruk en het regelen van vele kleinigheden op het laatste moment, ontkwamen we er niet aan om de etappe naar Luxemburg af te leggen via de snelst mogelijke weg: de autoweg.... Hier zouden we onze vrienden treffen. We waren op tijd. Nadat we de noodzakelijke inkopen gedaan hadden konden we vertrekken naar onze overnachtingsplaats in Duitsland, gelegen in het dorp Pronsfeld. Het is een vrij nieuwe camperplaats, welke wij nog niet bezocht hadden. Wel had ik de laatste zomervakantie, tijdens een motorrit in de omgeving de bordjes van deze overnachtingsplaats gezien. Voor meer informatie over deze stelplaats zie onderstaande link.

Info stelplaats Pronsfeld

Voop meer foto's van Pronsfeld klik
voor meer foto's van overnachtingsplaats klik op foto

De route op 10 oktober 2011

klik hier voor rit op Google maps

Dinsdag 11.10.2011:

De weg naar de bestemming is voor ons af en toe belangrijker dan de bestemming zelf. Dit bleek echter nu niet het geval te zijn. Van de ene kant bestond de reis voor een gedeelte uit saaie autoweg en een moeilijke traverse met twee campers door de stad Saarbrücken. Anderzijds is het stadje Obernai zeker een bezoek waard. Dat ook andere camperaars de stad kunnen waarderen was ook te zien aan de goed bezette overnachtingsplaats.
De historische, voor een gedeelte ommuurde binnenstad is zeker niet groot te noemen, maar in de avond zijn we toch enige malen de orientatie verloren en kwamen we naderhand via een omweg weer terug bij onze campers. Laat in seizoen 's avonds een terrasje pikken is niet altijd evident. Er zijn wel terrassen, maar deze zijn zeker niet altijd open of er is geen bediening. Tijdens onze zoektocht naar een versnapering bleek alleen "Le 55" open te zijn.
Gezien de vele televisieschermen, die overal op het binnenterras neergeplant waren, was de entourage voor ons iets minder aangenaam. Voor de voetballiefhebbers zou dat -zeker op deze dag- wel een reden kunnen zijn om het terras te bezoeken.
Als voorbereiding op de volgende morgen waren we nu reeds op zoek naar een bakker. Er waren veel slagers, echter weinig bakkers. Zelfs de "rue du Boulanger" deed zijn naam geen eer aan, want ook daar was geen bakker te zien. Uiteindelijk vonden we er toch een, maar of we die in de morgen makkelijk terug konden vinden was de vraag.........

info stelplaats Obernai

Obernai by night. Voor meer foto's klik.
voor meer foto's van Obernai op foto

De route op 11 oktober 2011

Woensdag 12.10.2011:

Voor een baguet hoefden we in de morgen niet meer te zorgen. Onze medereizigers waren, voordat wij de slaap uit onze ogen gewreven hadden reeds bij de bakker geweest. Na het ontbijt maakten we een gezamelijke stadswandeling door de mooie binnenstad. Daarbij werd ook menig toeristisch winkeltje door mijn vrouw bezocht en was de buit aan porceleinen vingerhoedjes navenant.
Later dan gedacht - het was al in de middag- vertrokken we naar onze volgende overnachtingsplaats. Deze lag een 50 tal kilometers zuidelijker in de Elzas regio. De camperplaats was gelegen tussen een spoorlijn en een rivier, vlakbij het oude centrum van Türckheim. Het was nog droog, maar het kon ieder moment gaan regenen. We bezochten de kleine binnenstad. Deze zag er best nog wel oud en authentiek uit, maar werd in de tweede wereldoorlog zwaar beschadigd. Hiervan getuigd ook het WOII museum ook gelegen in dit centrum. We verlieten het stadskerntje via de bekendste van de drie poorten: porte de France met traditioneel ooievaarsnest op de punt. Hieronder op de foto.

Info stelplaats Turckheim

Klik voor meer foto's van Turkheim
voor meer foto's van Turckheim klik op foto

De route op 12 oktober 2011

Donderdag 13.10.2011:

We vertrokken en onze eerste stop deze dag was een achttal kilometer verder bij het dorpje Eguisheim. Het zou niet meer dan een klein plaatsje van enkele straten zijn met een gerestaureerde historische kern. Superlatieven schieten echter tekort, het best te omschrijven als parel in de kroon van de Elzas. Één kleine wandeling volstaat niet om alle moois te zien. Op het plein de fontein met de in dit plaatsje in 1002 geboren Paus Leo IX. Even verderop de kapelkerk ter ere van hem. We maakten in het begin een denkfout, doordat we onze lesstof van tevoren niet goed hadden doorgenomen: de enige Franse paus was ons inziens Urbain de II en niet de eerder genoemde Leo. Misschien behoorde de Elzas in het geboortejaar van deze paus niet tot Frankrijk, maar tot Duitsland. Waarschijnlijk zit ik met deze bewering een stuk in de goede richting, want de Elzas is sinds eeuwen een tussen Frankrijk en Duitsland omstreden gebied. De bewoners zijn daardoor al enkele malen in de tijd van nationaliteit veranderd.
Na ons bezoek van meerdere uren aan Eguisheim reden we door naar de volgende plaats op onze route noordwaarts, richting overnachtingsplaats.

klik hier voor meer foto's van Eguisheim
voor meer foto's van Eguisheim klik op foto

Riquewihr is een zeer toeristisch wijnplaatsje en het is er op de hoofdstraat tamelijk druk. Hier kan men lopen over de hoofden van de dagjesmensen en toeristen. De straat is bergop gelegen tussen het gemeentehuis en een andere toegangspoort van de stad, het Obertor. In de andere steegjes en straten valt de drukte goed mee en is men meestal gevrijwaard van de toeristische prullaria winkels.
Na deze, in meerdere opzichten vermoeiende stadswandeling reden we verder naar de camperplaats voor die nacht, gelegen in de stad Saverne. Het betrof een mixed parkeerplaats zonder voorzieningen, maar alleszins goed voor één nacht.

Info overnachtingsplaats Saverne

Klik hier voor meer foto's van Riquewihr
voor meer foto's van Riquewihr klik op foto

De route op 13 oktober 2011

Vrijdag 14.10.2011:

Helaas hadden we geen tijd meer om de stad Saverne uitgebreid te bezoeken en bleef het bij een kort bezoekje aan het naastgelegen kasteel wat ook dienst deed als jeugdherberg en standplaats was voor andere publieke diensten. Onze vrienden waren reeds naar huis vertrokken en toen het onze beurt was konden we nog net duidelijk horen, dat het speelkwartier voor de kinderen van de aangrenzende school was aangebroken. Een kenmerkend geluid dat overal ter wereld wel hetzelfde zal zijn, ongeacht de nationaliteit. We reden over RN's richting noordwaarts. We wilden overnachten in het Moezelgebied. De klip Saarbrücken dachten we te omzeilen door er westwaarts in een boog omheen te rijden. Jammer genoeg moesten we toch nog door de drukke randgemeenten rijden, waar het werkeloosheidspeil waarschijnlijk boven het Duitse gemiddelde ligt.
Het duurde even voordat we weer op de fijne binnenwegen richting Trier kwamen. De laatste tiental kilometers naar Mehring reden we over de autoweg. In dit geval het makkelijkste alternatief.
Het was en bleef zonnig toen we arriveerden bij de Wohnmobilstellplatz Zellerhof. We konden zelfs buiten zitten met zicht op de Moezel en onderwijl genietend van een Palmpje.
Life is not always a bitch.....

Info camperplaats Zellerhof Mehring (deze volgt nog)

Klik hier voor meer foto's van Saverne
voor meer foto's van overnachtingsplaats Saverne klik op foto

De route op 14 oktober 2011

Zaterdag 15.10.2011:

Een lekkere zonnige dag. De temperaturen zijn niet zoals in hartje zomer, maar dat mag je ook niet verwachten in oktober. De laatste stuiptrekkingen van deze vakantie bestonden uit winkelen in de kleine supermarkt van het dorp Mehring, luieren in de zon, handwerken, het schrijven van het verslag en de site bijwerken. De volgende morgen zou het weer huiswaarts gaan, dus dan hadden we voor dit soort zaken allemaal geen tijd meer.

Zondag 16.10.2011:

Het was koud geweest in de nacht, 's morgensvroeg was het 6 °C in de motorhome. We openden de deur en het was mistig, althans aan de Moezel. Het beloofde echter weer een zonnige dag te worden, want de zon was hard aan het vechten om de mist te verdrijven. We moesten zo spoedig mogelijk vertrekken, omdat we op zijn laatst in de middag terug thuis in het Limburgse wilden zijn. We hadden een goede mix tussen auto- en binnenweg. Onderweg merkten we dat in de schaduwplekken het gras op vele plekken rijp vertoonde. Het koude seizoen komt er weer aan. De route voerde langs de noordkant van Luxemburg. Een goede mogelijkheid om brandstof in te slaan. Tegen 15:00h waren we weer thuis en kon het uitpakken beginnen.