home  |  vakantie overzicht |   verslag 2013 deel 2 | verslag 2013 deel 3

Vakantieverslag 2013 - deel 1, via Duitsland en Oostenrijk naar Italië

Vrijdag 16.08.2013:

Voordat we op vakantie gngen hadden we reeds een dag van tevoren een testovernachting bij vrienden in de omgeving gehad. In het begin van de middag vertrokken we richting huis om daar verder afscheid te nemen van de buren. Nadien een bezoekje bij de familie, want dat hoort bij het op vakantie gaan. Het gestelde overnachtingsdoel werd door die activiteiteiten en de uitloop daarvan natuurlijk niet gehaald en namen we genoegen met een camperplaats, die niet zover af lag. In plaats van Koblenz werd het de motorhomeplaats van Schleiden, niet zo ver in de Eifel. Deze plaats is bij het openlucht zwembad aan de doorgangsweg van Monschau naar Schleiden. Net voor de donkere avonduurtjes wandelde ik via de voor het overige verkeer gesloten wandelweg naar het centrum een 600 meter verderop. Gezien de hoeveelheid bordjes met wandelwegen kan men hier in de omgeving genoeg wandelschoenen verslijten.
Niet alleen in de donkergele avondzon is Schleiden een allergezelligst plaatsje in de Eifel. Het was goed te merken, dat de Duitsers van een lang weekend genoten. Omdat gisteren Maria Hemelvaart was hoefden ze slechts vandaag verlof te nemen om 4 dagen vrij te hebben. Resultaat was dat de terrasjes in het stadje druk bezet waren, wat bij mij tot een "eindelijk vakantie" gevoel bijdroeg.
Terug op de toch wel elementaire camperplaats beleefden we een rustige nacht. Dit nadat we in de avond konden genieten van  luide conversaties van de Duitse gasten van het verderop gelegen Gästehaus van de camping. Regelmatige lachsalvo begonnen op een moment zelfs lichtelijk storend te worden. Maar enfin, we stonden er gratis en dan mag men zeker niet mopperen.

Meer info van de camperplaats

klik hier voor meer foto's van het stadje Schleiden
klik op foto voor meer foto's van Schleiden

De route op 16 augustus 2013

Zaterdag 17.08.2013:

De zon was nog niet zo lang wakker toen ik in de morgen met Mirza, onze poedel broodjes haalde bij de plaatselijke bakker in het centrum van plaatsje. Deze waren voor Duitse begrippen met 4.15 euro voor vier broodjes en en twee croissants stevig aan de prijs. Maar ook hier geldt hetzelfde: niet zeuren, steun de plaatselijk middenstand! Het bleef zonnig en werd al gauw warmer. De nieuw geïnstalleerde dashboard ventilatoren werden meteen al goed gebruikt. De zijramen ver open. Bij een open hoogte kregen we meestal extra verkoeling door de zijwind, die met kracht doorde openstaand ruiten van de cabine blies. We waren net de Moezel gepasseerd toen we melding via SMS kregen van vrienden, die in Neustadt an der Weinstrasse bij een wijnboer logeerden. We waren welkom. Dus resoluut werd de bestemming veranderd. Helaas hadden we onderweg wel diverse omleidingen, die voor ons niet allemaal even duidelijk waren. In totaal hebben we zeker zo'n vijftiental kilometer moeten omrijden, voordat we bij onze eindbestemming waren en onze vrienden konden begroeten. Helaas hebben we geen tracks meer van de gereden route, want er waren nog meer navigatieproblemen. De Garmin sprak al de hele dag zijn spraakondersteunde commando's stotterend uit. Of dit een gevolg is van de geupdate firmware is niet duidelijk. Vanaf de camperweide hadden we een fantastisch uitzicht op het hogergelegen kasteel, Schloss Hambach. In de avonduren konden we onder het genot van bier en wijn genieten van vuurwerk, dat daar ter ere van onze aankomst afgeschoten werd. Toch attent van die Duitsers :-)
Onderwijl wisten echter ook de Duitse muggen, dat we daar aanwezig waren.

Meer info van de camperplaats

klik op foto voor meer foto's van de camperplaats

De route op 17 augustus 2012

Zondag 18.08.2013:

Vandaag de eerste rustdag. Ook al brachten we wandelend een bezoek aan het Schloss Hambach. We hadden er een flinke klim, deels via kleine paadjes voor over. Boven aangekomen hadden we een fantastisch uitzicht over de omgeving met zijn vele wijnvelden. Het was al middag en op het terras bij de burcht genoten we in deze wijnstreek,recalcitrant als we zijn van een "Weizen bier".
Kinderen waren verderop uitdagende, maar toch ook wel gevaarlijke spelletjes aan het doen door muren van het kasteel als een volleerd bergbeklimmer te bestijgen. Wij ouderen hadden al moeilijkheden genoeg om de afdaling via het smalle steile pad zonder "hals und beinbruch" naar beneden te meesteren.
Voor het vallen van de avond maakten we een wandeling tussen de wijnvelden en hoorden we van de vrouwen waar ze die dag de bramen geplukt hadden, die we als toetje bij het avondeten zouden krijgen. Ze waren, opgemengd met Griekse yoghurt inderdaad meer dan lekker. De zachtere, bijna overrijpe bessen zorgden voor een extra zoete smaak. Alleen nog een beetje naspoelen met wat gerstenat en een geslaagde avond was weer gegarandeerd.

Meer foto's van die dag

klik hier voor meer foto's van Neustadt a.d. Weinstrasse
klik op foto voor meer foto's van die dag

Maandag 19.08.2013:

De tijd met onze vrienden was omgevlogen en het werd alweer tijd om afscheid te nemen. Onze eigen weg richting zuiden te vervolgen, want we wilden uiteindelijk toch in Italië komen. Het gelag van de voorbije dagen werd betaald bij de eigenaar van de Dison wijngoed. Het bedrag was zeer acceptabel en we kochten enkele flessen met verschillende zoete witte wijn als blijk van onze waardering voor het gebodene. De smaken bleken een gamma te hebben van mierzoet, wat Henriëtte wel erg lekker vond tot muskaat zoet. Voordat we vertrokken vulden we de watervoorraad aan en konden we "en route"! het was zonnig en we hadden voor ons doen heel wat kilometers te maken. De tocht zou een afwisseling worden tussen grotere, snellere wegen en onze geliefde binnendoor wegen.
Tegen vieren kwamen we aan op de zeer volledig geoutilleerde camperplaats van Wassertrüdingen. Overnachtingsprijs zero euro.
We maakten een stadwandeling volgens de toeristiche stadswandelkaart, die we bij het informatiebord vlakbij de camperplaats hadden gevonden. Een leuk verzorgd plaatsje, zoals overal in Bayern, met een extroverte plaatselijke bevolking. We werden door andere hondenbezitters meermaals aangesproken over Mirza, onze poedel en er volgde zelfs meer dan "goedendag en mooi weer" gesprekken. De wandelroute was op plaatsen schilderachtig te noemen.
Het stageld voor de camperplaats werd ruimschoots teruggegeven aan de plaatselijke Turkse middenstand, omdat Henriëtte geen zin had om te koken. De kebab schotels smaakten lekker, maar konden niet tippen aan aan de lekkerste. Die eerste plaats is nog steeds voorbehouden aan de kebab zaak in Rockenhausen, genaamd Ali Baba, welke we in 2010 bezochten.
Ondanks dat de camperplaats aan de rand van het centrum van dit stadje lag, volgde er een ongestoorde nacht. Het blijft gewend rustig in Bayern.

Meer info van de camperplaats Wassertrüdingen

klik hier voor meer foto's vanWassertrüdingen
klik hier voor meer foto's van Wassertrüdingen

De route op 19 augustus 2013

Dinsdag 20.08.2013:

We vertrokken weer veel te laat, dus zat er niets anders op dan te overnachten in Oberbayern - Duitsland. We hadden verwacht dat hier de hoeveelheid camperplaatsen beter was dan in Oostenrijk. Dat viel toch even gezond tegen. Onze POI bestanden vermelden wel overnachtingsplaatsen, maar deze konden allen de toets van kritiek van Henriëtte niet doorstaan. We moesten uitwijken naar een duur betaalde camperplaats van Bayersoien, wel met voorzieningen. Voor de extra's moest wel extra betaald worden bovenop de overnachtingsprijs van 10 euro. Een heel contrast met het "value for money" van de vorige camperplaats in Wassertrüdingen.
De omgeving was wel prachtig en in de vooravond wandelde ik er stevig op los. Rondom het plaatselijke meer met enkele gratis Kneipp modder- en waterbaden, in het pittoreske plaatsje zelf en naar het kapelletje in de bergen. Van daar uit heeft men een mooi uitzicht over het plaatsje Bad Bayersoien. Na de wandeling bij terugkomst bij de camper deden de tien euro's al minder pijn, want ik had er reeds veel voor terug gekregen.

Info over camperparkeerplaats Bayersoien

klik hier voor meer foto's van Bad Bayersoien
klik op foto voor meer foto's van Bad Bayersoien

De route op 20 augustus 2013

Woensdag 21.08.2013:

Henriëtte had het dorpje met de wel erg Beierse naam nog niet gezien. Aangezien een wandeling naar het dorpscentrum best de moeite waard was, besloten we samen broodjes te gaan halen bij de plaatselijke bakker. Hierdoor werd de tijd van vertrek natuurlijk ook later en was een overnachting in Italie een brug, of neen- een berg te ver. Een camperplaats in Oostenrijk werd uitgezocht. Het plaatsje Schwaz 20 kilometer ten oosten van Innsbruck zou voor ons de nieuwe overnachtingsplaats worden.
De route van Garmisch Partenkirchen naar Innsbruck viel vies tegen. Op dit stuk was over verschillende kilometers een afdalingshellingspercentage van 16%. Voorwaar geen kattepis. Afremmend in de tweede (korte) Mercedes versnelling bleek deze sterke daling gemeesterd te kunnen worden met brullende motor, maar zonder onnodig veel bijremmen.
De laatste vlakke etappe in het dal van de Inn, van de plaats Innsbruck naar Schwaz was saai, met druk verkeer en steeds weer strenge, in onze ogen onnodige snelheidsbeperkingen. Het valt ons op dat de Oostenrijkers zeer "law abiding" zijn en zich over het algemeen goed aan de opgegeven snelheid houden. We hadden onderweg nauwelijks last gehad van klevende auto's op onze achterbumper. Iets wat maar al te vaak gebeurt tijdens onze reizen, als ondergetekende zich wel aan de geldende snelheidslimiet houdt.
Het was nog steeds zonnig en warm toen we op de MH plaats in Schwaz arriveerden. Deze was gelegen achter een aantal flats, maar had wel aan de zij- en achterkant een vrij uitzicht op de bergen.
Een bezichtiging van het stadje is meer dan gerechtvaardigd. Vooral de Pfarrkirche met de kerktuin voldoet aan hoge verwachtingen van ons als kritische zwerfwagentoerist.
In het stadje waar vroeger veel mijnbouw was, zijn er genoeg winkel- en horecamogelijkheden. Extra voordeel voor de mensen op de camperplaats was dat een honderdtal meter van de overnachtingsplaats een supermarkt onder de flats gevestigd is. Handig in de morgen voor verse broodjes.

Info over camperplaats Schwaz

klik hier voor meer foto's vanSchwaz
klik op foto voor meer foto's van Schwaz

De route op 21 augustus 2013

Donderdag 22.08.2013:

Al redelijk vroeg waren we vertrokken. Er volgde weer de saaie weg terug naar Innsbruck, om van daar uit via de oude Brenner naar Italie te gaan. Hoewel aan het begin er borden tot max 3.5 t max. gewicht staan mogen hier ook campers tot 7.5 t nog deze pas op, zolang deze niet voorzien zijn van een aanhangwagen. Staat via tekst op verbodsborden eronder geschreven. Het was warm en eenmaal aan de grens konden we aan de lange afdaling richting Bolzano beginnen. Maar schrik, ook de Garmin bleek zijn eigenaardigheden te hebben. In plaats van de voorgegeven route te volgen vond hij het nodig eerder de bergen in te slaan. Er volgde een grote hoeveelheid haarspeldbochten en een stijgingspercentage tussen de 16 en de 18%, Dit hield uiteindelijk een 20 kilometers aan tot de top om dan weer scherp te dalen. De koeling van de Mercedes had het zwaar en we moesten tussendoor de motor laten afkoelen. De coordinaten vande NKC bleken niet te kloppen. De de NKC opgegeven plaats was een viertal kilometer uit de buurt van de daadwerkelijke camperplaats. De POI's van DE24 bleken wel de juiste coordinaten te bevatten. Het uitzicht van de camperplaats/mixed parkeerplaats was inderdaad zoals aangekondigd: bloedstollend mooi.
In de avond ging we naar de bazin, kijken of we korting konden bedingen op de overnachtingsprijs van 10 euro, indien we in het restaurant gingen eten. Waarschijnlijk zat er volgens haar een kleine korting in. Bij de afrekening bleek dat ze toch onkreukbaar was en werd de volle overnachtingsprijs van 10 euro in rekening gebracht.
No probs, het uitzicht en de rust vergoeden veel, hier in San Valentino in Campo. De avondzon gaf een extra dimensie aan het bergachtige panorama. We realiseerden ons, dat we bevoorrrecht waren.

Info over camperparkeerplaats San Valentino in Campo

klik hier voor meer foto's van Wismar
klik op foto voor meer foto's van Valentino

De route op 22 augustus 2013

Vrijdag 23.08.2013:

Een perfecte morgen om motor te gaan rijden. De motor werd afgeladen. Ik stond met de brandstofvoorraad van de Yam op reserve en uit lange motorervaring weet ik, dat de hoeveelheid brandstof die overblijft nooit goed te bepalen is. Zeker niet, indien men niet regelmatig de reservehoeveelheid aanspreekt. Gelukkig door een kleine druk op een knop in het menu van de Garmin kon ik zien dat het kortsbijzijnde tankstation 3.5 kilometer hemelsbreed verderop moest liggen. Zou makkelijk haalbaar zijn. Het ging kilometers bergaf. Na 15 kilometer zag ik het stadje in het dal liggen. Uiteindelijk bleken de 3.5 kilometer hemelsbreed, ca. 19 kilometer over de weg te zijn. Bij het zien van het tankstation was de opluchting toch wel groot. Ik had grote stukken met toegeknepen billen in de "middle of nowhere" gereden. Af en toe een steengroeve passerend en meestal rijdend tussen de bossen. Fluitend reed ik de weg terug naar boven naar een hoogte van op 1322 meter, naar onze mooie overnachtingsplaats.
Na het ontbijt deed ik het motorpak aan en kon de grotere tocht beginnen, die diende om enkele overnachtingsplaatsen te bekijken. De route doet er eigenlijk niet veel toe, want alle wegen in dit gebied zijn  even mooi en zonder meer goed van kwaliteit. Gestaag ging het bergop. Op een hoogte van 1808 meter lag de Passo di Lavaze. De vlakte boven op de pas tussen de bergtoppen wordt gebruikt als camperovernachtingsplaats. Voor ons op te korte afstand van onze huidige plaats en bovendien was er geen sani mogelijk.
In Predazzo bleken ze de overnachtingsplaats bij het voetbalstadion, waarvan wij vele jaren geleden gebruikt hadden gemaakt gesloten door hoogtebars en verbodsborden. Jammer. De andere aangegeven MH plaatsen in Predazzo en omstreken waren minder geschikt en zeker geen vergelijk met de schoonheid van de omgeving waar we nu stonden. Wegens dreigende regen besloot ik dezelfde kortste weg terug te rijden. Onderweg had ik alleen maar enkele spatjes. Des te verwonderlijker was het om van Henriëtte te horen, dat ze twee keer een fikse regenbui had gehad, waardoor ze had moeten vluchten in de MH. Het kan verkeren, zei Bredero.