Vakantieverslag 2012 Frankrijk deel 1     Lorraine - Jura - Doubs - Drome
 
 


 

 

 

 

Vrijdag 17.08.2012:

Laatste inpakken en optuigen van camper op deze dag. Bandenspanning, koelvloeistof en gewicht werd nog gecontroleerd. De remolie was van tevoren al preventief vervangen.
Later in de middag waren we klaar om te vertrekken om ergens in de Ardennen te overnachten. Ons oog was gevallen op de camperplaats van Nisramont, gelegen aan de voet van de dam.
In het begin van de reis kregen we te kampen met meerdere omleidingen wegens wegwerkzaamheden. Vreemd, dat is bijna iedere vakantie hetzelfde. Onder het motto zoek het zelf maar verder uit lukte dit nog wonderwel. Jammer dat we achter het stuur van de camper zaten, want deze wegen voldeden aan de hoogste standaard van motorkwaliteit: veel bos, bochtige wegen en meestal niet van de beste kwaliteit. Nog voor de schemering bereikten we onze overnachtingsplaats. Net even tijd genoeg om een kijkje te gaan nemen in de mooie omgeving en om de dam te bekijken. Het was reeds te donker voor behoorlijke foto's. We waren niet alleen op de camperplek, maar moesten deze delen met twee andere zwerfwagens. Midden in de nacht arriveerde nog een Volkswagenbus, die zich naast ons plaatste. Dit verstoorde even onze nachtrust.

Meer info van de camperplaats Nisramont


klik op foto voor meer foto's van omgeving barrage Nisramont
 

De route op 17 augustus 2012

 Klik hier voor rit op Google maps
Klik op landkaart voor gedetailleerde route in google maps

++++++++++++++++++++ naar begin +++++++++++++++++++++

 

Zaterdag 18.08.2012:

's Morgens maakte ik een wandelingetje in de omgeving. Het was zonnig, maar gezien de tijd van de dag nog lekker koel. Ik werd zelfs aangesproken door een oudere Waalse vrouw die aan het wandelen was met haar hond. Zij verwittigde mij dat de rondwandeling rond het meer 14 kilometer was en dat ik moest oppassen om niet te verdwalen tijdens de wandeling. Het is ongelofelijk te zeggen aan het begin van de vakantie, maar ik had geen tijd om drie uurtjes voor deze  wandeling uit te trekken. We wilden verder naar Noord Frankrijk naar een camperplaats in het gebied van La Meuse, niet veraf van Bar-le-Duc. We staan er steeds weer van te kijken hoe mooi Frankrijk - en dus ook het noorden-  al rijdend binnendoor is. Bossen worden afgewisseld met uitgebreide landbouwgebieden. In de kleine vergeten dorpjes, die gepasseerd worden, waan je je volgens de stijl en staat van de gebouwen al veel meer zuidwaarts in Frankrijk.
Die indruk hadden we 25 jaar geleden ook al. Alleen vergeten we dat iedere keer weer. We zijn het gehele jaar aan het werk en nemen thuis snel weer de Nederlandse en Belgische bouwnormen en bouwstijlen terug over.
In de middag arriveerden we op de camperplek, welke een mixed parkeerplaats was in een dorpje letterlijk onder de kerktoren. Op deze plaats werd op dat moment door een grote wagen koopwaar verkocht voor de tuin, het plezier, de auto en materialen om mee te werken. Dit blijkt een meer voorkomende formule te zijn, want in andere plaatsen in Frankrijk waren we bij onze eerdere omzwervingen al meerdere van die rijdende (internet)winkels tegengekomen.
Het was om te puffen warm, dus besloten we een uitgebreid bezoek te brengen aan het terras slechts een 35 meter van de standplaats van onze camper. Omdat het binnen in het etablissement te warm was kregen we aan ons tafeltje al snel gezelschap van enkele oudere Fransen. Zij kenden ook iets duits al moest gezegd worden dat zelfs het Frans van Henriëtte beter was dan hun Duits of Engels. Dat hun communicatievaardigheden niet meer op het normale niveau was lag ook aan de lichamelijke en geestelijke toestand waarin beide heren zich bevonden. Dit vanwege het nuttigen van teveel rosé.
Dezelfde eigenaar, die het terras, de tabac en het restaurant uitbaatte, was ook tankbediende van de enige twee brandstofpompen die het dorp telde. We vroegen ons wel af hoe de taak van pompbediende zich verenigde met de hygiëne van de horeca functie. Men vond het hier schijnbaar geen probleem, want het terrasje en ook later in de avond het restaurant was duidelijk het levenscentrum van dit voor de rest vrijwel levenloze dorp.
We hadden dezelfde mening. Het restaurant had een zeer beperkte menukaart, maar de kwaliteit van het aangebodene was zonder meer goed en goedkoop te noemen.
Om 23:00h werden alle activiteiten gestaakt, ging ook het straatlicht op het gehele plein uit. Zelfs de kerkklokken, welke tot dan toe ieder half uur kort en het hele uur uitgebreid geluid werden verweigerden dienst tot vroeg in de ochtend om zes uur. Tijd voor de eerste kerkdienst op Zondag.

Meer info van de camperplaats Seuil d'Argonne

 
klik op foto voor meer foto's van Seuil D'Argonne
 

De route op 18 augustus 2012

 Klik hier voor rit op Google maps
Klik op landkaart voor gedetailleerde route in google maps

 

Zondag 19.08.2012:

We hadden vanwege de warmte, slechts met stukjes geslapen. Vaak zwetend wakker wordend, ons realiserend dat het nog geen tijd was op te staan. Gevolg was dan ook, dat we daardoor weer te laat uit ons bed kropen. Gelukkig was het niet ver tot de bakker. Een metertje of tien vanaf onze MH.
Na het eten vertrokken we richting zuiden. In de nabijheid van Langres zou onze volgende overnachtingsplaats zijn. De reis over de kleine D wegen was achter de grote panoramaruit weer beter dan de beste 3D film, met alle geluidseffecten die er zijn. Het zweten wat we onder de tropische omstandigheden deden, - ook ontbrak er een moderne airco- werd maar op de koop toegenomen. Beide zijramen open bracht net voldoende verluchting.


voorbeeldfoto van de normale wegen van deze dag


We strandden op driehonderd meter van de camperplaats "halte Fluvial" bij Champigny-les-Langres. "Route barrée" werd aangegeven op het hele kleine achterafweggetje via welke we de camperplaats wilden oprijden. Nadien probeerden we het via twee andere kanten over de grote weg. Steeds vormden nieuwe bruggen in aanbouw enerzijds over de Marne en anderzijds over Canal de Marne een onpasseerbaar obstakel. Makkelijker was geweest dat de wegenbouwers hadden aangegeven dat de camperplaats gelegen tussen het kanaal en de rivier tijdelijk buiten gebruik was. Had ons een hoop tijd en vooral ergenis bespaard.
Als alternatief weken we uit naar de camperplaats in Langres. Misschien niet zo goed als de beoogde camperplek, maar dan hadden we tenminste de mogelijkheid om wandelend de mooie middeleeuwse, ommuurde, op een heuvel gelegen stad te bezoeken. Na later bleek een echte aanrader.

Meer info van de camperplaats Langres

 

klik hier voor meer foto's van deze motorrit
klik op foto voor meer foto's van Langres

De route op 19 augustus 2012

 Klik hier voor rit op Google maps
Klik op landkaart voor gedetailleerde route in google maps

++++++++++++++++++++ naar begin +++++++++++++++++++++

Maandag 20.08.2012:

Een rustdag en in de morgen hadden we tijd om Langres een beetje beter te bekijken samen met Henriëtte. Het was lekker weer. Alleen in de morgen was er wat regen. Tijdens ons bezoek kochten we postzegels voor briefkaarten en metalen vingerhoedjes als souvenir. In de middag wat luieren en na het avondeten maakte ik een wandeling buiten om de stadsmuren van Langres. Indrukwekkend, maar de muren worden toch op tal van plaatsen ondersteund door houten constructies. Professionele, maar ook kleine balkjes, die minder deugdelijk uitzagen. Het was reeds avond en voordat ik terugkeerde naar de MH werden enkele sfeeropnamen van "Langres by night" gemaakt.

Dinsdag 21.08.2012:

Voor we vertrokken loosden we op de camperplaats ons overtollig water en het chemische toilet. Voor gratis water te nemen was een speciale persluchtkoppeling nodig, die wij natuurlijk niet bij ons hadden. Omdat we bij de volgende stop een municipal zouden nemen was waterinname ook niet noodzakelijk. Restte ons alleen nog een gang naar de plaatselijke supermarkt om de noodzakelijke inkopen te doen. Dus vooral bier en een bakje champignons voor bij het avondeten. We wisten dat in het dorp, waar de municipal gevestigd was geen winkels waren, dus hadden we bij deze onze voorzorgen reeds genomen.
Op het randje van de Doubs en de Jura lag de gemeentelijke camping van Champagne sur Loue in een dal langs de gelijknamige rivier. Wonderschoon! Totaal geen poespas, elementair, verouderd, maar wel met schoon sanitair met warme douches. De rivier de Loue wordt tijdens warme dagen door de burgerbevolking gebruikt om te relaxen en af te koelen. Men kan bijna overal in de rivier zonder problemen staan. Een goed voorbeeld doet goed volgen, dus namen wij in de late namiddag een afkoelingsperiode in het niet al te koude rivierwater. Voor mij een welkome beloning na een motorrit van ca. 80 kilometer over mooie, kleine wegen van de Jura. De Eifel stond voor mij als motorrijder en met mijn motortype voor te rijden veruit op de eerste plaats. Dié eerste plaats wordt na deze rit toch ernstig bedreigd door de Jura, waar men zeer veel motorplezier kan hebben. De vele Maria standbeelden, die ik langs de weg tegenkwam hadden geen invloed op deze mening.

info motorrit met garminbestanden

Meer info camping municipal Champagne sur Loue

klik hier voor meer foto's van Lübeck
klik hier voor meer foto's van de motorrit
 

De route op 21 augustus 2012

 Klik hier voor rit op Google maps
Klik op landkaart voor gedetailleerde route in google maps

 Klik hier voor rit op Google maps
Klik op landkaart voor gedetailleerde route in google maps

 

++++++++++++++++++++ naar begin +++++++++++++++++++++

Woensdag 22.08.2012:

Brood was niet te krijgen in het dorp met de welluidende naam Champagne. Om aan deze elementaire levenbehoefte te komen moest ik naar het volgende dorp een vijftal kilometer verderop in het ander departement de Doubs rijden. Geen echte straf en kon de motor al opgewarmd worden voor een 160 kilometer lange tocht, die vandaag in het verschiet lag en door hetzelfde gebied ging als de rit van gisteren. Aan de versierde fietskunstwerken was goed te merken, dat niet lang geleden de Tour de France hier op verschillende plaatsen is langsgekomen.
De troon van de Eifel wankelt en is voor mij gevallen. Waarom neemt deze Jurastreek het stokje over: geen verkeersdrukte, geaccidenteerdheid, het landschap, de kwaliteit van de kleine secundaire wegen, die boven verwachting goed was. Dat wil niet zeggen dat in dit gebied geen slechte wegen te vinden zijn. Het script van de route van deze dag en het gebied waren bijna perfect op het lijf van de SRX en mij geschreven. De zon en het goede weer hielpen natuurlijk een handje. Als de motorhemel er nadien zo uit ziet, wil ik er nu alvast een plaatsje reserveren.
Het was warm geweest en na terugkomst hadden we hetzelfde scenario als de dag ervoor: afkoelen in de Loue. Bij het binnenstappen in het water werden onze benen in het begin omzwermd door kleine visjes. Meer naar het midden konden we ons met de stroom laten meevoeren naar de brug, enkele honderden meter stroomafwaarts om daarna lopend terug te keren naar de municipal. Een warme douche nadien was lekker en misschien ook verstandig, al zag het water van de rivier er bijzonder proper en schoon uit.

info motorrit met garminbestanden

klik hier voor meer foto's van Wismar
klik op foto voor meer foto's van deze rit
 

De route op 22 augustus 2012

 Klik hier voor rit op Google maps
Klik op landkaart voor gedetailleerde route in google maps

++++++++++++++++++++ naar begin +++++++++++++++++++++

 

Donderdag 23.08.2012:

Weer een warme dag en de uitgelezen mogelijkheid om opnieuw een motorrit te maken, maar dan iets zuid oostelijk van onze standplaats richting Salins le Bains. Eerst moest ik naar Arc-et-Senans gaan om in de supermarkt enkele levensmiddelen te halen. Hier was ook de Duitse medecamperaar inkopen aan het doen met zijn tweetakt scooter, die in een opvallend stippeltjes design was gespoten. Hij kwam van Kiel en praatte honderduit over zijn nieuwe camper met nu al heel veel PK's die daardoor ontzettend zuinig, maar ook nog eens ontzettend snel was. 160 kmh zou een peuleschilletje zijn. En wilde hij nog meer, dan kon hij chiptuning doen.
Voor mij liever iets minder pekaas, wat langzamer en ook wat leukere wegen. Dit kon ik na het ontbijt in praktijk brengen met de ééncilinder. De rit was qua uitgebalanceerdheid minder dan de rit van de dag ervoor, maar ik denk dat vele Nederlandse en Belgische motorrijders zich zo'n wegen en omgeving bij hun thuis zouden wensen. Conclusie mag wel weer zijn dat ook vandaag de Franse Jura van mij en mijn motor gehouden heeft.
Na terugkomst dezelfde procedure als de vorige twee dagen, samen met Henriëtte even afkoelen in de Loue.
In de avond barstte een onweer zonder weerga los, gepaard gaande met vele hoosbuien. Er waren zelfs inslagen vlakbij de camping. Meenden we dat het onweer eindelijk voorbij was kregen we weer een roffel nieuwe inslagen. Vele knallen verder weg, maar enkelen angstvallig kortbij.
We wilden de volgende dag nog niet vertrekken, want volgens internet zou het alleen op vrijdag minder weer zijn met veel regen, maar zou het in de dagen daarna weer beter worden. Konden we hier in dit paradijs nog wat motorrijden.

info motorrit met garminbestanden


klik op foto voor meer foto's van deze rit



De route op 23 augustus 2012
 

Klik hier voor rit op Google maps
Klik op landkaart voor gedetailleerde route in google maps

 

++++++++++++++++++++ naar begin +++++++++++++++++++++

 

Vrijdag 24.08.2012:

Het had de gehele nacht geregend en de ondergrond was al behoorlijk doorweekt. Toch wilden we niet direct vertrekken naar betere, warmere en zuidelijkere oorden. We waren wel door de electriciteit heen en de zon was weg. We moesten dus of op dezelfde plaats blijven, of een camperplaats in de buurt zoeken met electriciteit. Na beraad zou de municipal nog voor één nacht onze slaapplek blijven. We gingen met de camper, nu zonder motor naar Salins les Bains, een plaats die bekend stond voor de zoutwinning. Er is in de overblijfselen van de fabriek zelfs een museum daarvan. Rondleidingen worden er ook gegeven. Alles Unesco werelderfgoed. De stad viel ondanks het fraaie stadhuis een beetje tegen. We hadden er meer van verwacht. Het kasteel boven op de berg is prive eigendom en is niet te bezichtigen.
Salins les Bains heeft een tweetal camperplaatsen. We hadden onze MH geplaatst op de parkeerplaats achter de VVV en was de beste plaats van de twee. Hier had men het minste last van de verkeersdrukte van de drukke weg, die door het stadje liep. Aan diezelfde weg lag ook even verderop de andere camperplek.
In de stromende regen reden we terug naar de municipal in Champagne sur Loue. Om het nog erger te maken begon het alweer te donderen, ook al was het deze dag helemaal niet warm geweest.
Van de beheerder van de camping hoorden we het slechte nieuws, dat ook de dag erna slecht weer gemeld was. Dus heel anders dan de eerdere versie van de weersverwachting op internet. We besloten verder zuidwaarts te rijden. Bij het plaatsen van de MH op het gras slipten we weg in het doorweekte gras en werd voor het zekere gekozen om de Mercedes zo kort mogelijk bij de verharde kiezelweg te zetten. Het was alles behalve een pretje om de motor op het rek te rijden en te bevestigen. Wat normaal maximaal een kwartiertje duurde, was vanwege de regen zeker een half uur. Maar goed, we hadden nu electriciteit om de huishoudaccu bij te laden.


klik op foto voor meer foto's van deze dag



De route op 24 augustus 2012
 

Klik hier voor rit op Google maps
Klik op landkaart voor gedetailleerde route in google maps
 

++++++++++++++++++++ naar begin +++++++++++++++++++++

Zaterdag 25.08.2012:

Het rustige riviertje de Loue was overnacht een wilde stroom geworden. Nivo verschil met de dag ervoor zeker twee meter. We stonden buitendijks en nog maar een centimeter of 20 stijging en de plaats zou overstroomd worden. We hadden -voor ons doen- veel kilometers voor de boeg. We moesten dus vroeg vertrekken en grotere RN's nemen om in de middag op de volgende CP in Puy saint Martin, in de Drôme te arriveren. De reis verliep voorspoedig en het grijze weer maakte al na ongeveer 100 kilometer plaats voor zon en een aangename warmte.
We passeerden Lyon via de autoweg. De scheiding tussen goed en slecht weer ligt meestal ter hoogte van deze plaats. Nu werd het alleen een beetje warmer. Tegen vieren arriveerden we op de superdeluxe camperplaats van Puy st Martin, bij het politiebureau. We plaatsten ons op een afgescheiden plek, met eigen water. Helaas was de electriciteit niet aangesloten maar zolang de zon schijnt geen gebrek aan energie voor de laptop.
Het begon tegen de avond even te druppelen, maar dat mocht eigenlijk geen naam hebben.

Meer info van de camperplaats Puy saint Martin


klik op foto voor meer foto's van Puy saint Martin



De route op 25 augustus 2012
 

Klik hier voor rit op Google maps
Klik op landkaart voor gedetailleerde route in google maps

 

++++++++++++++++++++ naar begin +++++++++++++++++++++

Zondag 26.08.2012:

Toen we wakker werden was het koud in de MH, net negentien graden. Een heel verschil met de dagen ervoor. De zon scheen al volop, maar het waaide lekker en dat laatste zou het de hele dag blijven doen. Zodoende was ook de temperatuur overdag voor Henriëtte dragelijk, zelfs aangenaam.
Het iets meer dan 600 zielen tellende dorpje heeft naast twee restaurants en een pizzeria ook een boulangerie. Dus ook deze dag weer verse baguette en croissants op de ontbijttafel. Het lichaam moet ook ervaren dat we in Frankrijk zijn. Aangekomen kilo's gaan er weer af als we aan het werk zijn.
Op dit ogenblik past het meer dan 25 jarige leren motorpak mij nog altijd, zij het dat het pak voorzien is van meedenkelastiek aan de zijkant. Dit persoonlijke beschermingsmiddel gebruikte ik ook voor de mooie motortochten, die er gingen volgen in de Drôme. Halfwegpunt van de eerste rit was St Nazaire-le-Desert. Zeker de terugweg van dit ruige gedeelte van de Drôme met overhangende rotsen, diepe kloven en de rivier de Roanne was de moeite. Veel dagjesmensen, die op Zondag in badpak genoten van de zon, de warme rotsen en het weinig resterende koele water in de rivieren. Het nivo in de Drôme, de rivier die dit departement zijn naam geeft was ook al niet hoger. Na 125 kilometer motorgenot, bergpasjes, smalle wegen, met op plaatsen het Remy gevoel kwam ik weer terug bij de CP. De huishoudaccu was ondertussen door de zon opgeladen, klaar voor het intensieve gebruik van de laptop. We konden het verslag schrijven en het fotobestand aanvullen.
We hadden voor de afwisseling echt Hollands eten: aardappeltjes met spinazie, een ei en een stukje vlees. Als dessert 4 hele dure ijsjes gehaald van 4.50 euro per stuk van 120 ml elk, bij het ruimte naast het restaurant. Vergeten (eigen schuld!) vooraf de prijs te vragen . Was niets speciaal. 2 ijsjes maar bewaard voor de dag erna. Smaak van afzetterij weggespoeld met een avondswandeling naar de rots boven Puy st Martin. Op het hoogste punt staat daar een kruisbeeld.

info motorrit met garminbestanden


klik op foto voor meer foto's van deze rit



De route op 26 augustus 2012
 

Klik hier voor rit op Google maps
Klik op landkaart voor gedetailleerde route in google maps
 

 

naar deel 2 van verslag 2012