home  |  vakantie overzicht |   verslag 2011 deel 1 | verslag 2011 deel 2

 

   Vakantieverslag 2011 Frankrijk deel 3   
 
 

 

Donderdag 01.09.2011:

We hadden heerlijk rustig geslapen. Het zag een beetje bewolkt uit deze morgen, maar we besloten toch de camping enkele honderden meters verderop te nemen. Zou ik nog wat kunnen motorrijden in de omgeving. De motorroute had ik vlak na het wakkerworden in Mapsource gepland. Op de camping hadden we dezelfde plaats als enige jaren tevoren, De installatie verliep vrij vlot en kon ik de uitgezette motorrit gaan rijden. Onderweg veel vijvertjes (étangs zoals men die hier noemt), buizaards en reigers gezien. Wat rijdend verder opviel in deze streek was de enorme hoeveelheid vervallen huizen en schuren. De rit vorderde snel, totdat de weg weer voor wegwerkzaamheden was afgesloten. Zelfs voor een motor was er geen doorkomen aan. Er was met een vrachtwagen het doorgaande  weggetje vakkundig geblokkeerd. Een Fransman met een R4 was achter mij komen staan net toen ik wilde omdraaien. Hij vertelde mij even te wachten, want waarschijnlijk kon hij regelen dat we binnen een kwartier konden doorrijden. Hij ging naar de werkmannen schudde hun handen en ging gezellig keuvelen. Een twintigtal minuten later was de split ingewalst en toen nog een andere auto zich aansloot in de rij werd gauw de vrachtwagen opzij gereden. De werkmensen drukten mij op het hart het rustig aan te doen met de motor vanwege de split. Ik had al in het verleden al ergere omstandigheden met split meegemaakt. Duidelijk hoe de plaatselijke bevolking dat in Frankrijk regelt bij route barrées? Even wachten, een beetje keuvelen en vooral niet opwinden....
De gps bestanden van deze motorrit en de aanvullende info moet nog verzameld en gemaakt worden.

Meer foto's van de rit

klik hier voor meer foto's van deze motorrit
klik op foto voor meer foto's van motorrit bij Fougères
 

De route op 1 september 2011

 Klik hier voor rit op Google maps

++++++++++++++++++++ naar begin +++++++++++++++++++++

 

Vrijdag 02.09.2011:

Het was weer zomers. De geplande motorrit werd tegen de klok in gereden, omdat ik eerst inkopen wilde doen bij de super U in Eguzon. Het was een warme dag en een prima ritje. Noot: het verslag en de bestanden zullen tzt op deze site verschijnen.
Ik was op tijd terug om de rest van de dag een beetje aan mijn site te werken en via internet te uploaden. De route voor de dag erna kon ik ook reeds uitzetten in Mapsource en inladen in de Zumo. Omdat we de volgende dag op tijd moesten vertrekken werd 's avonds reeds alles op- en ingeladen.

 

Meer foto's van de rit

klik hier voor meer foto's van deze motorrit
klik op foto voor meer foto's van motorrit bij Fougères
 

De route op 2 september 2011

 Klik hier voor rit op Google maps

++++++++++++++++++++ naar begin +++++++++++++++++++++

Zaterdag 03.09.2011:

We hielden woord en we vertrokken in de morgen. Het landschap veranderde al snel: de lieflijke groene aanblik, meestal bestaande uit kleine met heggen omzoomde grondstukken werd al snel ingewisseld voor de aanblik van monoculturen bestaande uit velden van zonnebloemen en tarwe. Ondertussen luisterden we naar de zender MFM  een zender met het thema "cent percent music Francais". Eens iets anders, dan de schlagers van de vakantiereis van verleden jaar in Bayern. We houden nu eenmaal van de cultuur van het land, waarin we verblijven. In Issoudun deden we inkopen bij Leclerc. Van daar af hadden we slechts nog enkele kilometers naar onze overnachtingsplaats bij een wijnboer. Bij aankomst konden we wijnproeven bij de madam, die ook het winkeltje beheerde. Daarna kregen we van de boer een rondleiding in de cave. Wijn wordt toch anders gemaakt, dan ik gedacht had.

Noot: Om niet in conflict te komen met de FP organisatie zijn alle coordinaten van de eindpunten en aankomsten verschoven en komen daarom niet overeen met de daadwerkelijke locatie van de overnachting.

 

klik hier voor meer foto's van overnachtingsplaats
klik hier voor meer foto's van overnachtingsplaats
 

De route op 3 september 2011

 Klik hier voor rit op Google maps

++++++++++++++++++++ naar begin +++++++++++++++++++++

Zondag 04.09.2011:

In de morgen werd er afscheid genomen van de boer, die ons voor deze nacht onderdak heeft gegeven. Het zag er een beetje betrokken uit. In Reuilly verzorgden we op de losplaats voor de camping ons grijs water en het chemisch toilet. Drinkwater was hier gratis te krijgen. We reden tot Vierzon door een wijnstreek. We zagen vele uithangborden, die daarvan getuigden. We moesten midden door de stad Vierzon, omdat we bij Leclerc wilden tanken, want dat scheelde altijd een paar euro's op een tank. Na deze stad reden we grotendeels door aangelegde bossen. Even aan de rechterkant een flits van een mooi kasteel verscholen tussen de bomen, daarna lange rechte wegen. Het wegdek niet altijd van even goede kwaliteit. We kwamen in de Loirestreek en staken bij Sully de Loire over. Vlak voor de brug over deze rivier staat hun bekende mooie kasteel, met dezelfde naam als de plaats. Een topper om van de buitenkant te zien: zo stelt men zich een kasteel voor. Vanaf deze stopplaats was het niet ver meer naar onze geplande FP overnachtingsplaats bij Chatenoy. Dit boerenbedrijf had koeien en kippen. Er was een speciaal stuk afgebakend terrein ingericht voor de campeurs. Ondanks dat het zondag was kochten we een potje koeienvlees (viande de boeuf à la Bolognese) in hun winkeltje met regionale en eigen geproduceerde artikelen. Voor wat hoort wat. De prijs waren we anders kwijt geweest aan de municipal camping.

Noot: Om niet in conflict te komen met de FP organisatie zijn alle coordinaten van de eindpunten en aankomsten verschoven en komen daarom niet overeen met de daadwerkelijke locatie van de overnachting.

Meer foto's van FP overnachting

 

klik hier voor meer foto's van deze dag
klik op foto voor meer foto's van de reisdag
 

De route op 4 september 2011

 Klik hier voor rit op Google maps

++++++++++++++++++++ naar begin +++++++++++++++++++++

 

 

Maandag 05.09.2011:

Ook hier was er niemand om te bedanken voor de overnachting. Weer lieten we een kaartje achter, waarin we ons daarvoor bedankten. We hadden heel even grote weg. In Bellegarde bezichtigden we het plaatselijke kasteel en het stadje. Er was een kleine markt. Van die plaats uit was het vooral maar kleine weg naar onze volgende bestemming. Om voorbij Montargis te komen moesten we wel nog even de N60, maar daarna konden we weer op de smalle en veelal bumpy wegen genieten van het landschap. Maar deze streek van Bourgondie gelegen naast het Loiredal zijn wel degelijk zijn charme. In de gemeente St Julien du Sault lag de camperplaats die we zouden aandoen. Nieuw aangelegd sinds 2010 met vidangemogelijkheid en gratis, echter geen electriciteit. Het stadje op zich is best de moeite waard van een bezichtiging. Hierbij valt op dat het stadje een wel erg grote kerk heeft. Buiten het stadje boven op een heuvel het laatste overblijfsel uit de vroege Middeleeuwen in de vorm van een twaalfde eeuwse verstevigde kapel.

Noot: Om niet in conflict te komen met de FP organisatie zijn alle coordinaten van de eindpunten en aankomsten verschoven en komen daarom niet overeen met de daadwerkelijke locatie van de overnachting.

Info over de camperplaats in St Julien du Sault

klik hier voor meer foto's van deze dag
klik op foto voor meer foto's van de reisdag
 

De route op 5 september 2011

 Klik hier voor rit op Google maps

++++++++++++++++++++ naar begin +++++++++++++++++++++

Dinsdag 06.09.2011:

We hadden goed geslapen op de nieuwe camperplaats. Dit ondanks dat er in de avond ervoor zwakke geluiden waren van langsdenderende treinen. Het station bleek wel niet te zien vanaf de stelplaats, maar toch enkele honderden meters verderop te liggen.
Ik liep naar de bakker in het dorp / stadje voor een paar croissants en een baguette.
 "C' est vraiment, vivre comme le dieu en France". Helaas zijn er nu al teveel dorpen in Frankrijk, die geen bakker meer hebben.
We reden het stadje uit en de berg omhoog naar de verstevigde kapel. Hier hadden we een mooi uitzicht over de omgeving en St. Julien du Sault. Voor die klim te voet was er gisteren geen tijd geweest. Als je in de buurt bent zeker doen, ook al kan je de kapel niet van binnen zien omdat er geen interieur is; de buitenkant oogt de kapel groots. We vervolgden onze weg en in Castenay stopten we vlak voor de middagpauze voor het doen van inkopen in de plaatselijke Atac. We gingen verder via de diverse D wegen, daarbij geholpen door onze Garmin met voorgeprogrameerde route. Er is voor mij geen touw aan vast te knopen welke D wegen groot of klein zijn. Zelfs de hoogte van de nummers is meestal niet een maat voor de breedte van de weg. We hebben zelfs op de D1 gezeten deze vakantie en dat was een uiterst kleine weg.
Ten oosten van Parijs waar onze FP overnachtingsplaats lag begon de wind op te steken over de lange rechtdoorgaande wegen. Er was hier nogal veel tegenmoetkomend vrachtverkeer. Bij het passeren van die tegenmoet komende vrachtwagens kregen we vaker de volle laag. Niet erg prettig. We waren dus blij dat het laatste gedeelte weer van die leuke kleine weg was. Bijna vrij van verkeer.
De boerderij waar we overnachtten verbouwde grotendeels aardappelen, maar het winkeltje had grotendeels wijn en bier. Dus niet van eigen productie. Henriëtte kon nu voor het eerst deze vakantie zoete Franse wijn drinken. Ik hield het bij een speciaal biertje gebrouwen in een plaatsje een twintigtal kilometers verderop dan onze overnachtingsplaats. Goed te pruimen, maar ik heb al specialere gedronken.
Onze overnachtingsplaats van deze dag onder de walnotenboom, zie je hieronder. De noten moeten nog drogen en geproefd worden....

Noot: Om niet in conflict te komen met de FP organisatie zijn alle coordinaten van de eindpunten en aankomsten verschoven en komen daarom niet overeen met de daadwerkelijke locatie van de overnachting.

klik hier voor meer foto's van deze dag
klik op foto voor meer foto's van overnachtingsplaats
 

De route op 6 september 2011

 Klik hier voor rit op Google maps

++++++++++++++++++++ naar begin +++++++++++++++++++++

Woensdag 07.09.2011:

Het was die nacht om bang en akelig van te worden. Tegen de avond was de wind weer opgestoken en die werd met pozen alleen maar erger. De motorhome schudde er in die nacht enkele malen hevig van, ondanks dat de pootjes uitgedraaid waren. Helaas had de boer zijn grote tractor met lopend zwaailicht geparkeerd voor de nacht. Toen ik hem dat eerder op de avond wilde vertellen, werd ik op zijn erf aangevallen door de kleinere van twee honden. Het leek mij toen verstandiger om onverrichter zake terug naar de MH te keren.
Ook in de ochtend was er niemand op de boerderij te bereiken om te bedanken voor het verblijf. We hadden toch nog voldoende kunnen slapen.
De route was uitgezet en bedroeg toch zo'n 195 km over kleine wegen. Dat was meer dan anderhalve keer zoveel als op de andere dagen. Gelukkig waren de grotere D wegen en zelfs een RN flink in de minderheid, want als we daarop zaten werd er meestal achter ons geduwd, terwijl onze kruissnelheid daar toch zo'n echte 80 km/h bedroeg. Zelfs vrachtwagens gaan daar tegenwoordig sneller. We hadden overnacht in het departement Seine en Marne, reden daarna voor een groot gedeelte door het departement Marne, een heel klein stukje door de Aisne (Picardie) om te eindigen en te overnachten in het departement Ardennes. Wat zijn die wegen binnendoor daar toch ontzettend smal. Zo moesten we meer dan een half uur een langzaam rijdende tractor volgen, die een wagen geladen met hooi voortrok en er was geen mogelijkheid om in te halen. Helaas was hij bezig met het maken van zijn wereldreis en had net dezelfde route als dat wij hadden.
De FP overnachtingsplek was een van de betere: apart, ruim bemeten, bekiezeld. Echter weinig schaduw. Dat laatste hadden we al enige dagen toch al niet meer nodig gehad.
De eigenaresse van de FP plaats baatte ook chambre d'hotes uit en je zou er volgens het FP boekje kunnen eten. Helaas deze dag niet, dus waren we weer op de niet geringe kookkunsten van Henriette aangewezen, maître en chef de cuisine in één persoon van ons hotel op wielen.

Noot: Om niet in conflict te komen met de FP organisatie zijn alle coordinaten van de eindpunten en aankomsten verschoven en komen daarom niet overeen met de daadwerkelijke locatie van de overnachting.

Meer foto's van de overnachtingsplaats

klik hier voor meer foto's van deze dag
klik op foto voor meer foto's van die reisdag
 

De route op 7 september 2011

 Klik hier voor rit op Google maps

++++++++++++++++++++ naar begin +++++++++++++++++++++

 

Donderdag 08.09.2011:

We bedankten de uitbaatster voor onze laatste FP overnachting deze vakantie. De route voerde langs Rocroi, sinds lange tijd een versterkte vestingsstad waarvan de stadwallen nog grotendeels aanwezig zijn. We maakten van de gelegenheid gebruik om hier een kleine stadwandeling te maken. Locroi bleek een leuk klein stadje te zijn.
Tot Givet hadden we snelle weg. In deze plaats leegden we onze grijswatertank en het chemisch toilet op de losplaats bij de plaatselijke camping. Via een langere tussenstop in Humain, waar eens de Wagon trail saloon was arriveerden we op de camperplaats van Hamoir. De plaats achter de plaatselijke tennisvereniging bleek voor grote delen een modderpoel te zijn. We plaatsten ons zoveel mogelijk de een droog gedeelte van de parkeerplaats en hebben kunnen genieten van een heerlijke nachtrust.

Camperparkeerplaats Hamoir

klik hier voor meer foto's van deze dag
klik op foto voor meer foto's van die reisdag
 

De route op 8 september 2011

 Klik hier voor rit op Google maps

++++++++++++++++++++ naar begin +++++++++++++++++++++

Vrijdag 09.09.2011:

's Morgens voor de laatste keer deze vakantie naar de bakker. Het begon lichtjes te regenen, maar op bekend terrein wilden we toch via de kleinere wegen terugrijden naar huis. Weer werden we geplaagd door wegopbrekingen en omleidingen die niet goed aangegeven werden. Tegen 13:15h draaiden we de oprit van ons huis op. Daar volgde het verplicht uitpakken en we konden ook weer op internet.

De Hymer: Er hoefde tijdens deze vakantie niet gesleuteld te worden. Ik moest alleen twee boutjes van de voorbumper aandraaien. Er was geen olieverbruik.  Tijdens deze vankantie werden er door de Mercedesmotor op 2507 kilometer 272,11 liter diesel verbruikt -> Brandstofverbruik 1 : 9.21 of 10.85 liter op 100 kilometer.
Dit vrij lage verbruik is grotendeels te verklaren. doordat we veel secundaire weg van het kleinere soort hebben gehad. Na de eerste dag hebben we geen kilometer autoweg meer gereden. Volgas hebben we proberen te vermijden, zeker bergop. Maakt qua trekkracht toch geen of weinig verschil.

De Linnepe luchtvering heeft test prima doorstaan. Zouden niet anders meer willen: veel meer comfort en veel betere wegligging. Onbelast was de luchtdruk 3.5 bar. Oplopend tot 4.0 bar na het plaatsen van de motorfiets. Bij rijden op zeer slecht wegdek waren er af en toe drukpieken cq. uitschieters tot 5.5 / 6.0  bar.

Hulde aan het initiatief France Passion. Dit is een goede aanvulling op reeds bestaande mogelijkheden, zoals camperovernachtingsplaatsen en ACSI campings die in het voor- en naseizoen korting hebben. De formule is aantrekkelijk, want er ontstaat zowel voor de boer of uitbater, alsook de kampeerder een win / win situatie.
Zeker bij toekomstige vakanties in Frankrijk zullen we gebruik blijven maken van deze organisatie. Volgend jaar waarschijnlijk niet, want dan wordt het een noordelijkere - oostelijke en koudere bestemming. Mijn vrouw kan met het klimmen van de jaren slechter tegen de warmte....
 

 

De route op 9 september 2011

 Klik hier voor rit op Google maps

++++++++++++++++++++ naar begin +++++++++++++++++++++