Reisverslag vakantie 2011 midden Frankrijk
           home  |  vakantie overzicht |   verslag 2011 deel 2 | verslag 2011 deel 3

Vakantieverslag 2011 Frankrijk deel 1

Dinsdag 16.08.2011:

Voordat we konden vertrekken wilden we aanwezig zijn bij een belangrijke verjaardag binnen de familie. Daarom konden we pas later in de middag vertrekken naar de camping in Lieler. Daar zouden we enkele familieleden treffen, die daar aan het genieten waren van hun laaste vakantiedagen. De route richting Luxemburg hebben we zo vaak gereden, dat een route binnendoor makkelijk te realiseren zou zijn. Helaas speelden de Belgische wegenbouwers niet mee en bij de vierde wegversperring met geen aangegeven omleiding hielden we het voor gezien en werd het makkelijkste alternatief via de snelweg van Verviers naar St. Vith gekozen. Zouden we toch nog op een christelijke tijd op onze bestemming arriveren om niet de hond in de pot te vinden. Het begon dus allemaal een beetje moeizaam, maar ja: alle begin is moeilijk.

Info camping Trois Frontières

Voor meer foto's van Lieler klik op foto

De route op 16 augustus 2011

klik hier voor rit op Google maps

Woensdag 17.08.2011:

Een stralende dag. We maakten onder zonnige omstandigheden een motortocht door Duitsland en Luxemburg. Door een klein foutje waren er geen foto's tijdens de rit, want toen het fototoesel uit de tanktas werd gehaald bleek er geen accu in te zitten. Wel is er voor de geinteresseerden op deze plaats de rit te downloaden in Garminformaat, die zeker de moeite waard is om na te rijden. Opnieuw hadden we weer een paar omleidingen en op het laatst moesten we van de geplande route af, omdat de brandstof van mijn motorkompaan begon op te raken.

De motor rondritroute op 17 augustus 2011

Donderdag 18.08.2011:

Wederom in zonnige omstandigheden konden wij ook deze dag een fantastische motorrit rijden. Via de mooiste weggetjes naar Gerolstein. Onbewust waren dit voor 85% wegen, die ik al eens gehad had tijdens andere ritten in dit gebied. Maar het gaat natuurlijk om de combinatie van de wegen tijdens deze rit en het gezelschap van de andere rijder. Er werden enkele interessante stopplaatsen aangedaan, zoals de locomotief in Pronsfeld, die daar stond als overblijfsel van wat eens een spoorweg was. Nu is dezelfde spoorlijn in gebruik als fietsroute. Een zelfde idee hebben ze ook al gehad in Belgie in Burg Reuland. Voordeel voor het fietsen is natuurlijk dat de stijging nooit meer dan 3° bedraagt. Omdat we er langs kwamen ook even gestopt bij een overblijfsel van de Westwall (Siegfriedlinie) bij de tankversperringen vlakbij het dorpje Grosskampenberg. Voor de rest uiterst aangenaam gereden: de ouwen hebben het sturen nog niet verleerd. Hier is het een en het ander te downloaden van de rit.

Klik hier voor meer foto's van de motorrit
Klik op foto voor meer foto's van de motorrit

De route op 18 augustus 2011

Vrijdag 19.08.2011:

We namen afscheid van onze familie, die op maandag weer moest beginnen met werken. Op naar het volgende treffen met mensen, die we al een lange tijd niet gezien hadden, ondanks dat ze enkele kilometers van ons woonden. Zucht... We vertrokken naar Charleville de Mezières. Onderweg waren er de nodige tegenslagen, want de Waalse wegenbouwers zijn niet te beroerd om de reizenden de nodige obstakels op hun weg naar hun bestemming te leggen. Zo was er een dorp met vier toegangs wegen. Van één kwamen we, twee waren versperd en de derde was zo slecht, opgebroken en met zoveel keien, dat ik moest vrezen voor een vroegtijdige beëindiging van onze prille vakantie. Gelukkig geholpen door de extra vering en het stapvoets rijden voor vele kilometers was er gelukkig geen schade. In Charles de Mezieres bleek de camperplaats bij de camping geheel vol. Eigenlijk niet verwonderlijk met al die langcampeerders daar. De belendende ACSI camping had zeer variabele prijzen. Om binnen op een camperplaats te staan was vele malen duurder dan een normale plaats voor een tent. De prijzen waren ook een beetje variabel. We hadden intussen drie verschillende prijzen gehoord en het werd steeds duurder. We zaten op het laatst op 24 euro  per koppel voor de overnachting. Principiëel als we zijn deden wij dit dus niet. We vertrokken samen met onze bekenden weer richting noordwaarts naar Monthermé. Hier was gelukkig nog plaats.

Meer info Monthermé en camperplaats

Klik hier voor meer foto's van Monthermé
Klik op foto meer foto's van Monthermé

De route op 19 augustus 2011

Zaterdag 20.08.2011:

Na een kleine wandeling in Monthermé moesten we weer veel te snel afscheid nemen van onze vrienden. Het was zonnig en warm. We hadden de eerste FP overnachtingsplaats op het oog en waren zeer nieuwsgierig. Het was geen grote afstand tot deze plaats dus konden we vele kleine wegen binnendoor nemen. We zouden uiteindelijk slechts 117 km rijden op deze dag. Het dorpje stelde niet al te veel voor: enkele straten en een kerk. De FP plaats was gesitueerd aan het einde van een doodlopende landweg. Een beetje afgezonderd van de bewoonde wereld. Ik vond dat allang goed: zijn er ook weinig mensen, die je ongewenst lastig kunnen komen vallen. Helaas was de beheerder van de molen - degene die ons onderdak verschafte - niet aanwezig. Deze zou volgens zijn moeder er morgenvroeg wel zijn....

Noot: Om niet in conflict te komen met de FP organisatie zijn alle coordinaten van de eindpunten en aankomsten verschoven en komen daarom niet overeen met de daadwerkelijke locatie van de overnachting.

Info over Wargemoulin -Hurlus

Klik hier voor meer foto's van Wargemoulin - Hurlus
Klik op foto voor meer foto's van Wargemoulin - Hurlus

De route op 20 augustus 2011

Zondag 21.08.2011:

Ook in de volgende morgen was er geen spoor van de eigenaar van de boerderij te ontdekken. We lieten een kaartje na, waarin we hem bedankten voor de overnachting. Weer "en route". De volgende overnachting zou eveneens een FP verblijf worden. Het is een oude abdij gelegen in een mooi natuurgebied. De reis verliep voorspoedig tot bijna het einde. In de routebeschrijving van FP gids stond dat de laatste drie kilometer over een onverhard pad gingen. Helaas was deze informatie naar later bleek fout. Gevolg was wel dat wij een heel stuk off road hebben gereden, compleet met laaghangende takken en dikke keien. Dus echt niet de opgegeven, door mij gereden route nemen, maar Vanvey doorrijden en daarna pas richting abdij te rijden.
De abdij bleek te zijn geërfd door een jongeman van vooraan in de 20.
Hij vroeg ons te reserveren voor het avondeten, een meergangen menu, dat geserveerd zou worden in de 19e eeuwse vertrekken van de abdij. Iets dat we maar al te graag deden, omdat het gebodene voor relatief weinig geld was. Althans, dat vonden wij. Deze avond werden we door een ander stel campeurs vergezeld. Resulterend in een leuke en aangename avond, die we niet snel zullen vergeten.

klik hier voor meer foto's van de abdij
klik op foto voor meer foto's van abdij val des Choues