home   |    motor   |    camper   |    camperplaatsen   |    vakantie   |    korte trips   |    Garmin   |    links   |   last changes  |   zoeken
 

Review Garmin Zumo 660
 

We hebben de Zumo 660 enkele weken intensief gebruikt en getest. Dit zowel op de motor als ook in de auto, waarbij de nadruk is komen te liggen op de navigatie en het narijden van routes. Woordenboek, pictureviewer en 3D gebouwen weergave zijn voor mij secundaire zaken waarvan ik de toegevoegde waarde niet echt zie. Bluetooth telefoon heb ik wel getest en geļnstalleerd. Kan in de auto wel handig zijn om handsfree te telefoneren. 

 

Op de motor:

De installatie op de motor van de houder en meegeleverde rammount ging vrij eenvoudig op mijn SRX. Mede omdat ik de oude steun welke ik gemaakt had voor de oude GPS (2610) kon blijven gebruiken voor de nieuwe installatie. Niet bij iedere motor zal dat hetzelfde zijn en zal er in bepaalde gevallen extra installatiemateriaal nodig zijn. In het pakket zit alleen het standaard bevestigings materiaal.
De motorhouder vinden we stevig en de vergendeling van de GPS in die houder is voldoende. De vergrendeling was bij de 2610 tot 2820 serie zeker niet zo fool proof. Indien niet goed vergrendeld en geārreteerd met het schroefje, kon de 2610 er zo maar uitvallen.

steun zumo660 steun garmin 2610 zumo660 op motor Garmin 2610 op motor

Een flinke regenbui heeft aangetoond dat de Zumo goed waterdicht is. Zowel tijdens de regen als ook in de zonneschijn was de helderheid van het beeldscherm goed, zonder enerzijds te verblinden of anderzijds niet meer af te lezen te zijn.
De stemondersteuning voor de navigatie op de motor werd en wordt door mij niet echt gemist. Het beeldscherm geeft voor de navigatie informatie genoeg. Door de veel duidelijkere 3D weergave van de te volgen route en de permanente weergave van de afstand tot de volgende afslag hoeft men geen intensieve aandacht aan de gps te geven om de route toch nog te kunnen blijven volgen. Ook dit was bij de 2610 tot 2820 serie niet zo goed.

Dat de nieuwe Zumo slechts 1 knop heeft, de aan-uit knop is voor de motorrijder geen nadeel. De softwarematige knoppen op het scherm zijn perfect en zijn ook goed te bedienen met handschoenen aan.

 

Bij de diverse ingeladen routes heb ik de Garmin niet één keer kunnen betrappen op een fout of een verkeerde navigatie t.o.v. de opgegeven route.  Uiteraard moet wel de nodige aandacht gegeven worden aan het herberekenen en het goed inladen van de routes van anderen. Hierover is er al meer op deze site geschreven..

 

In de auto en camper:

De beanbag en de vaste bevestiging is verdwenen. Hier voor in de plaats is een zuignap met houder gekomen welke tegen het raam geplaatst kan worden. In de camper vind ik dat een nadeel omdat ik voor de 2610 daar een vaste bevestiging had op een centrale plaats. De Zumo is wanneer deze tegen het voorraam van de camper geplaatst wordt net iets verder weg dan de vast gemonteerde 2610. In de personenauto is dit niet storend.  Het volume van de geluidsweergave vind ik voldoende, maar kon wel beter. Op dit moment staat het volume steeds maximaal. Het geluidsnivo is bij de oude 2610 met zijn in de sigarettenaansluiting geļntergreerde luidspreker beter.
Navigatie met de Zumo, gemaakt voor de moto is in de auto zeker te vergelijken met de beste gpssen, welke speciaal  ontwikkeld zijn voor de automarkt. Het grote beeldscherm valt daarbij positief op. Er zijn dus geen onoverkomelijke nadelen voor het gebruik in de auto.

autoluidspreker 2610 Garmin 2610 in camper Zumo 660 in camper

 

Firmware 3.1:

De firmware 2.7 en 2.8 is een aanfluiting en echt niet te gebruiken voor navigatie met routes. De 3.1 versie is voor dit gebruik zonder meer goed. Ik gebruik geen mediaspeler en andere suplementaire zaken. Deze firmware versie schijnt wel problemen te geven met deze toepassingen. De Nieuwe firmware 3.2 blijkt echter nog meer problemen te geven, ook bij de navigatie en deze ga ik dan ook zeer zeker niet downloaden. Ik sla wel een versie over :-)

City navigator 2010.1:

Naast de kleine verbeteringen, zoals veel nieuwe rotondes kenmerkt deze versie zich door veel vloeiender verlopen van de wegen. Dit is vooral te merken bij het dupliceren en nadien herberekenen en vergelijken van routes in Mapsource, welke gemaakt zijn met eerdere versies van de City Navigator Europe.

 

Conclusie:

De Zumo is een zeer geslaagd concept, wat jammer genoeg in het begin veel aanloopproblemen heeft gekend.
Bij de steeds sneller veranderende techniek ben ik mij af aan het vragen wat er in de toekomst nog te verbeteren valt. Er zullen zeker dingen zijn, maar dan alstublief geen extra gadgets zoals woordenboeken,  mediaspelers, enzovoorts. Laten we een gps gebruiken waarvoor ze in eerste instantie gemaalkt voor zijn. De Zumo 660 begint voor mij als navigatiemiddel al aardig de perfectie te bereiken (en nee, ik heb geen aandelen). Alleen motorhome bezitters zouden baat hebben bij een gps, die rekening houdt met de hoogte van het voertuig en de lengte. Iets wat andere navigatie gpssen tegenwoordig al bieden, maar die hebben andere nadelen.......

 

Johevri.be

 
 
 
 
 
 
<<< POI als GPI bestanden

 >>>

 

 

Garmin pagina | motor pagina

Achtrgrond: Yamaha SRX in wardrive mode