home  motor  |  camper  |  camperplaatsen  |  vakantie  |  korte trips  |  Garmin  |  links  |  last changes  |  zoeken
 

             
  Inbouwen Spal electrische koelventilator

 
 
Het waarom:

Tijdens langere beklimmingen liep de koelwatertemperatuur steeds op. Af en toe zelfs de 100 °C aantikkend. Tijdens vakantie in warme landen zelfs boven deze temperatuur. De radiator is nog vrij nieuw en absoluut niet vervuild. Dit gecontroleerd tijdens de diverse keren aftappen van de koelvloeistof.


 

De mogelijke oorzaken:
  • Het eerste wat in het verdacht komt is dan de thermostaat, maar uitwisseling tegen een nieuwe van 80 °C bracht geen echte verbetering. Het temperatuurbeeld werd rustiger en duurt het nu langer voordat de temperatuur oploopt onder belasting.
     
  • Het tweede wat in verdacht komt is de temparatuurmeter/ opnemer. Deze geeft inderdaad tijdens normaal rijden ca. 7 graden te hoog aan, maar dan nog. Waarom loopt de temperatuur op bij belasting.
     
  • Een slecht werkende waterpomp heb ik uitgesloten, omdat de binnenverwarming wel heel goed werkt. Voor die warmte overdracht is ook stroming van koelvloeistof voor nodig.
     
  • Waarschijnlijk een niet goed werkende viscokoppeling op de koelventilator. Dit zou ook verklaren waarom bij belasting de koeltemperatuur veel hoger oploopt. Dat schijnt wel meer voor te komen. Afhankelijk van het type Mercedes kunnen deze viscokoppelingen nog al tamelijk prijzig zijn. Volgens horen zeggen, mogen de viscokoppelingen niet liggend neergelegd of vervoerd worden. Een groot risico denk ik. 

 

Uiteindelijke keuze:

Bij mijn speurtochten op internet las ik vaker,dat oldtimers koelingsproblemen hadden. In veel gevallen werd dit opgelost door het bijplaatsen van een electrische ventilator. Meestal waren de koelproblemen dan opgelost.

Spal electrische ventilatoren hebben het voordeel dat ze zowel blazend als zuigend te verkrijgen zijn. Ook is de inbouwdiepte met een 63mm echt niet groot. Ze zijn in verschillende grootten te krijgen en met diverse capaciteiten.
Mijn ventilator is blazend en heeft een diameter van 38,2 cm, verbruikt een maximaal amperage van 10,9 A en kan een doorzet hebben van 2160 m3/h.

Bevestigingsmateriaal:

Ik koos ervoor om het originele bevestigingsmateriaal niet te gebruiken. Er zouden dan ook pennen door het lamellenpakket van de radiator gestoken moeten worden. Zonde van de bijna nieuwe radiator en deze bevestiging leek mij ook niet echt degelijk, indien er trillingen door de ventilator (?) zouden zijn.
Beter is een rooster van strips maken waar de ventilator op vastgemaakt wordt.

 

Strippen van de windtunnel:

De windtunnel werd uitgebouwd en gestript. De dunne polyester bleek in veel slechtere staat te zijn dan ik had verwacht. Aangezien er toch aluminium strips moesten komen voor de bevestiging van de ventilator, konden deze eveneens dienen als extra versteviging voor de polyester.

 

windtunnel voor uitbouwWindtunnel na demontageEnkele cracks en een beetje grote gaten

 

 

Inbouwen ventilator:

De windtunnel werd daar waar mogelijk voorzien van aluminium verstevigingsstrips. De ventilator werd geplaatst op twee dwarse strips. Alles veel steviger als het ooit geweest is. Zie hieronder het resultaat:

 

 

Voorkant windtunnel met ventilatorAchterkant tunnel na inbouw ventilatorAlles weer ingebouwd

 

 

Electrictriciteit:

Als relais werd gekozen voor een 30A versie. Meer dan voldoende voor de max. 10,9 A welke de ventilator kan afnemen, piekspanningen, vanwege het starten van de ventilator daargelaten (nooit meer dan 20A). Voor het testen van de installatie zal een normale schakelaar in het dashord gebruikt worden. Mocht het nodig zijn, dan kunnen we naderhand een extra thermostaat toevoegen.

 

 

 geïsoleerde dasbordscherm               relais in motorcompartiment

We hadden voor de inbouw van de schakelaar het dashbord toch gedemonteerd, kon er meteen een wisselrelais gemonteerd worden voor groot en klein licht. Beter voor de combischakelaar, want er gaan dan niet meer zoveel ampères door deze handle.
Bij het droogtesten bleek het geluid van de ventilator heel goed mee te vallen. Zeker na het monteren van het dasbord en de nodige extra geluidsisolatie.

 

        Achterkant van de meterpartij