home  motor  |  camper  |  camperplaatsen  |  vakantie  |  korte trips  |  Garmin  |  links  |  last changes  |  zoeken
 

          deutsch  
  Motorrek Hymer
 
Het originele motorrek op de Hymer, welke zelfs tot 200 kg geschikt is (alleen de as en het MTM van de MH niet), was voor onze motor niet te gebruiken. Het oprijden zorgde voor de nodige problemen en als de motor daarna op het rek stond was de bevestiging een probleem. De motor moet stabiel en vast staan tijdens het rijden. De wanden van de de camper zijn daar minder geschikt voor. Deze zouden plaatselijk te zwaar belast kunnen worden, waardoor ook de waterdichtheid zou kunnen lijden onder een doorgeboorde bevestiging. Bovendien was de originele goot te smal voor de 130/70 achterband van de motor.

 

 

Tijdens onze diverse vakanties waren we motorrekken op campers tegengekomen die klapbaar waren. In Frankrijk destijds te verkrijgen bij de firma Narbonne. In Lille hadden zij destijds een zaak waar de spullen eventueel afgehaald konden worden. Toen we wilden gaan bestellen bleek het rek niet meer in de catalogus te staan.
Hieronder enkele foto's van het bedoelde rek op andere campers:

Via een internet winkel in Frankrijk was het rek wel nog beschikbaar. Ze leverden alleen op het Franse vasteland. Ophalen bij een winkel of magazijn behoorde niet tot de mogelijkheden. Een collega had Nederlandse vrienden die in Frankrijk leefden en daar genoten van hun pensioen. Een goed afleveradres, maar wel een dikke 800 km van huis. Het rek werd op het einde van onze vakantie 2009 opgehaald en thuis neergelegd wachtend op een drukbezette vriend met gouden handjes...

Voordeel van het rek: licht in gewicht, sterk, en kantelbaar. Gedemonteerd niets van te zien.

Het rek moest dus aangepast worden, zodat één persoon alle handelingen kan uitvoeren, welke noodzakelijk zijn voor het plaatsen en vastmaken van de motor op het rek. Bevestiging moest simpel zijn en en er moeten niet al te veel spanriemen aan te pas komen. Alleen de contouren van het universele rek bleven behouden. Meedere verbindingen werden opnieuw gelast, geleidingen en specifieke bevestigingpunten voor de motor gemaakt. Een hele uitdaging en heel wat werk voor mijn vriend.

De rijtest is geslaagd: Er werden remproeven met de MH met motor gedaan, verkeersdrempels en bochten veel sneller dan noodzakelijk genomen. Het plaatsen van de motor op het rek is kinderspel, maar je moet geconcentreerd blijven en weten wat je doet. Het resultaat is hieronder te vinden. Ook de doorhang van de veriit gaf qua stuureigenschappen zowel met als zonder motor een grote verbetering

 

Onderstaande opnamen en handelingen zijn gemaakt zonder hulp van iemand anders!